FMEA / FMECA
ניתוח אופני כשל והשפעתם הנה
שיטה לאבחון השפעת כשלים על תפקוד מוצר, מערכת,
תהליך וכד. מטרת הניתוח עשויה להיות ככלי עזר
בתכנון המערכת, כן גם כהוכחה אנליטית ללקוח. הניתוח
עשוי לשמש בתחומי התכנון לבטיחות, אפקטיביות,
שרידות, אמינות וכן בדיקתיות ותחזקותיות. זהו כלי
בלבד, לכן לפני השימוש בו יש לקבוע את מטרתו. השיטה
פותחה בשלהי שנות החמישים על ידי מהנדסי אמינות
בתחום מערכות צבאיות. השיטה משמשת הן לניתוח מערכת
ומתן מענה תכנוני מניעתי, והן כסוג של הוכחת בטיחות.
הרעיון הכללי מבוסס על ניתוח מסוג למטה-למעלה,
כלומר מנתחים רכיב רכיב של המערכת, מזהים באילו
אופנים הוא יכול להכשל, מה סבירות האירוע, כיצד
האירוע ישפיע על תפקוד המערכת, האם הארוע ניתן
לגילוי, ומהי מידת הקריטיות/החומרה הנובעת
מהתרחשותו (לדוגמא: בקר טמפרטורה של תנור - מנותק,
"תקוע" בטמפ גבוהה, "תקוע" בטמפרטורה
נמוכה, מזייף, וכד- וכיצד כל אופן כשל משפיע על תפקוד
התנור, בטיחותו וכד. . בניתוח משתמשים בנתוני
"קצב-תקלות", ושכיחויות הופעת הכשל כדי לחשב את
מידת הקריטיות. בטבלה שלהלן, ניתן לקבל מושג כללי על
השיטה. בפועל הניתוח מורכב יותר, ודורש לימוד מעמיק
ובהיקף רחב מכפי שניתן לספק כאן....י |